Budowa buta męskiego – elementy składowe

Wybór obuwia męskiego ma kluczowe znaczenie dla Twojej prezencji oraz komfortu. Z pewnością niejednokrotnie mogłeś przekonać się, jak ogromnym obciążeniem dla całego organizmu są zbyt ciasne, uwierające buty, przez które każdemu krokowi towarzyszy ból. Buty powodujące otarcia i odciski zaburzają naturalny ruch i negatywnie wpływają na postawę. Źródłem dyskomfortu może być niewłaściwy rozmiar, niskiej jakości, sztywny materiał wykorzystany do produkcji danej pary albo błędy konstrukcyjne. Znajomość budowy buta może uchronić Cię przed popełnieniem błędu. Co to jest cholewka buta? Z czego składa się but? Poznaj odpowiedzi na wszystkie najważniejsze pytania dotyczące konstrukcji obuwia!

Cholewka buta: konstrukcja wierzchniej warstwy

Zacznijmy od początku: co to jest cholewka buta? Pod tą nazwą kryje się wierzchnia część pokrywająca stopę lub, w przypadku kozaków i botków, również łydkę i podudzie. Cholewka buta dzieli się na kolejne elementy:

  • przyszwę – przednia część cholewki. Okrywa palce, przedstopie i śródstopie (częściowo). Razem z obłożyną tworzy kształt buta i nadaje mu styl. Ma funkcję estetyczną i funkcjonalną. Wraz z językiem i podeszwą zabezpiecza stopę przed wilgocią, chłodem i innymi czynnikami zewnętrznymi. Może być otwarta (naszyta na wierzch cholewki) lub, w bardziej eleganckiej wersji, zamknięta (wszyta pod spód). Może posiadać podszewkę wykonaną z naturalnych, „oddychających” materiałów zapewniających optymalną cyrkulację powietrza i chroniącą przed otarciami;
  • obłożynę – tylna część buta. Okrywa górną i tylną cześć stopy. Na niej znajdują się dziurki do sznurowania. Ważny element konstrukcyjny nadający danej parze pożądaną formę;
  • język – element przyszyty do górnego brzegu przyszwy lub przednich boków obłożyny. Język uszczelnia konstrukcję i chroni stopę przed uciskiem, jaki może powodować mocne zasznurowanie butów;
  • nosek – przednia część obuwia chroniąca palce, a czasami również boki przedstopia. Połączona z przyszwą. Wyróżniamy noski bez zdobień (stosowane w obuwiu o wysokim stopniu formalności) oraz dziurkowane (ażurowe);
  • tylnik – fragment łączący tylne strony obłożyny.

Cholewka butów formalnych i półformalnych produkowana jest najczęściej ze skóry lub ekoskóry. Materiał powinien być miękki, dostosowywać się do kształtu stopy i elastycznie reagować na nacisk, a jednocześnie wyróżniać się trwałością, odpornością na uszkodzenia mechaniczne i czynniki zewnętrzne, przede wszystkim wilgoć. Kształty cholewek są różnorodne. Forma tej części obuwia tworzy niepowtarzalny charakter każdego fasonu. Na przykład para klasycznych lotników szyta jest z jednego kawałka skóry bez przeszyć. Oksfordy charakteryzują się zamkniętą przyszwą, a derby – przyszwą otwartą. Najbardziej charakterystyczną cholewkę mają monki – gustowne obuwie o niższym stopniu formalności zapinane na sprzączki.

Z czego składa się but? Zapiętek i wyściółka dla większego komfortu

Chcesz, aby nowe buty zapewniały Ci komfort przez wiele godzin? Zwróć uwagę na dwa niepozorne, a w istocie niezwykle ważne elementy – zapiętek i wyściółkę.

Zapiętek, jak sama nazwa wskazuje, to tylna część buta znajdująca się tuż za piętą. Nie występuje w sandałach czy klapkach. Zbyt sztywny element o niewłaściwej wysokości będzie powodował bolesne otarcia, a zbyt niski sprawi, że stopa będzie wypadała z buta. Elastyczny, antypoślizgowy zapiętek stworzy stopie warunki do naturalnej pracy i zapewni komfort nawet podczas wielu godzin spędzonych na nogach. Zapiętek narażony na ciągłe tarcie zużywa się szybciej niż inne elementy cholewki. Pamiętaj o tym, że uszkodzenie tej części nie musi oznaczać pożegnania z ulubionymi oksfordami czy derbami. Z przetartym czy odkształconym zapiętkiem poradzi sobie doświadczony szewc. Jednym ze sposobów na przywrócenie mu funkcjonalności jest pokrycie go specjalną pianką.

Jaką funkcję pełni wyściółka? Tkanina pokrywająca wnętrze buta ma bezpośredni kontakt ze stopą. Nie bagatelizuj jej roli! Wyściółka o odpowiedniej grubości i strukturze sprawia, że nie odczuwamy wypukłości ściegów szycia, wpływa na komfort cieplny, cyrkulację powietrza i ogólny komfort użytkowania danej pary. Unikaj butów z cienką i śliską wyściółką z niskiej jakości materiałów syntetycznych, które nie przepuszczają powietrza. Połączenie wysokiej temperatury, ruchu i syntetycznych materiałów to pewny przepis na pocenie się i nieprzyjemny zapach. Komfort w każdą pogodę zapewnią Ci buty wyposażone w wyściółkę ze skóry naturalnej, bawełny lub wiskozy – naturalnych materiałów pozwalających skórze oddychać i sprawnie odprowadzających wilgoć. W obuwiu przeznaczonym na sezon jesienno-zimowy często stosuje się wyściółki z wełny lub futra.

Budowa buta pod lupą: podstawa

Nawet gustowne loafersy czy lotniki z cholewką z solidnej, miękkiej skóry nie będą dobrze spełniać swojego zadania, jeśli zabraknie im solidnej podstawy w postaci podeszwy. Rola tego elementu konstrukcyjnego jest kluczowa dla Twojej wygody i trwałości obuwia. Mająca kontakt z podłożem podstawa musi być odporna na uszkodzenia mechaniczne i czynniki zewnętrzne (przede wszystkim wodę). Wyprofilowanie i grubość podeszwy wpływają na wygodę i amortyzację. Do produkcji tego elementu wykorzystuje się skórę naturalną, materiały syntetyczne o strukturze imitującej skórę oraz tworzywa sztuczne (najczęściej w obuwiu sportowym), na przykład mikrogumę, termokauczuk czy tworzywo poliuretanowe (PU).

Podeszwa obuwia to nie jedyny komponent, który wyszczególniają szewcy. Podstawę obuwia możemy rozbić na następujące elementy:

  • zelówkę – wykonana ze skóry lub gumy warstwa pokrywająca całą podeszwę lub jej przednią część. Zabezpiecza skórzany spód i szwy przed zniszczeniem, dzięki czemu zwiększa żywotność obuwia. Podatna na uszkodzenia. Można ją wymieniać w zakładach szewskich;
  • podpodeszwę – niewidoczny element, który można określić mianem „kręgosłupa”. Znajduje się między podeszwą a wyściółką. To właśnie ona w dużym stopniu decyduje o formie i trwałości danej pary. Produkowana zazwyczaj ze skóry, materiałów syntetycznych lub tektury. W butach na wysokich obcasach dodatkowo wzmacniana jest stalką (czyli metalowym elementem profilowanym) oraz dodatkową warstwą sprasowanej skóry;
  • obcas – element znajdujący się bezpośrednio pod piętą. Nawet niewysoki stanowi ważną część konstrukcyjną zapewniającą stopie najwygodniejszą pozycję oraz stabilność. Może być zintegrowany z podeszwą, przykręcony lub przybity. Na jego końcach znajdują się fleki mające bezpośredni kontakt z podłożem. Jeśli chcesz, aby nowa para służyła Ci jak najdłużej, wybierz modele z wymiennymi flekami. Kontroluj ich stan. Gdy fleki zetrą się, uszkodzeniu ulegnie również obcas, którego naprawa będzie znacznie bardziej skomplikowana i kosztowna niż wymiana samych fleków;
  • podsuwkę (platformę) – występuje w niektórych modelach obuwia, zazwyczaj przeznaczonych dla kobiet. Mocowana pomiędzy podeszwą a podpodeszwą w przedniej części obuwia niweluje skłon buta na obcasie, co podnosi wygodę użytkowania.

Budowa buta według designerów Giacomo Conti

Przemyślana budowa buta ma decydujące znaczenie dla Twojego komfortu, kiedy chodzisz, tańczysz, biegasz czy stoisz. Wybierając nową parę sztybletów czy lotników, zwróć uwagę na grubość i elastyczność podeszwy, typ zapiętka, jakość przeszyć oraz materiały. W naszej kolekcji Giacomo Conti znajdziesz wysokiej klasy buty do garnituru i modele casualowe wykonane z najwyższą pieczołowitością. Obuwie z logo polskiej marki wykonane jest głównie z elastycznej, odpornej na pęknięcia i przetarcie skóry naturalnej licowej, lakierowanej i zamszu.